olykor gazdaságtudomány, máskor rendszerelmélet, megint máskor történelmi vízió
 volt, meg még azok is, akik nem- filozófiát, antifilozófiát vagy sajátos világértelmező
 gondolkodásmódot láttak bele.
 Balibar legfőképpen abban segít, hogy a marxizmus utáni Marx-értelmezéseket éppúgy
 megértsük, mint az , ortodox marxizmus" tanításaival szemben megfogalmazott kriti¬
 kákat, vagy éppenséggel az ortodox marxistákkal szembeni alternatív értelmezéseket
 (ilyenek Lenin, Gramsci, Lukács, Walter Benjamin, Althusser reflexiói), ahogyan az
 elődök és a kortársak (Kant, Feuerbach, Humboldt, Comte, Hobbes, Stirner, Engels)
 koncepcióit is. Mindezeknek nemcsak a ,,marxizmushoz” nincs köze, de még ennél is
 sokkal vitathatóbb szálak fűzik magához a Marxnál filozófiai problematikaként meg¬
 fogalmazódó alapkérdésekhez (gazdaságtan, forradalom, idealizmus, szubjektum, on¬
 tológia, ideológia, fetisizmus, emberi lényeg, tudat, idő, okság, haladás stb.).
 FILOZOFIAUA
 [888 Ros res ád
 Megeshet, egyes kritikai olvasatok szerint Balibar könyve , tankönyv" (melyből persze
 nem következik, hogy , kötelező irodalom" szemináriumi felmondásáról vagy bema¬
 golt vizsgaanyagról lenne szó). Másfajta értékképzet szerint viszont mindaz, amit