Az ipari üzemek sorsához hasonlóan fontos kérdés volt a mezőgazdaság átalakítása, a
termelőszövetkezetek sorsa és a kárpótlás kérdése. 1990-ben Baranya területének 63%¬
a közös tulajdonban volt, a tsz-ek tagsága elérte a 12 ezer főt." A tsz-ek átszervezése,
privatizálása, később a kárpótlási jegyek beváltása körül napirenden voltak a visszaélé¬
sek és gyanús ügyletek." Súlyos gondot okozott továbbá, hogy egy magángazdaság
beindításához nem volt elegendő a tsz-ből kivehető föld, és nem állt rendelkezésre a
korszerű gépek beszerzéséhez szükséges tőke. Több helyen ezért — így Mohácson és
Villányban — egyben maradt a tsz, a cégforma megváltoztatásával és belső szervezeti
átalakításokkal igyekezett talpon maradni a megváltozott közegben.
A piaci viszonyokra való áttérés drasztikus üzemanyagár-emeléshez vezetett, ami ve¬
szélybe sodorta a taxisok és teherfuvarozók megélhetését. 1990 októberében az orszá¬
gos akcióhoz csatlakozva Pécsett is lezárták a városba vezető főutakat, de a kialakult
szokásjog alapján átengedték a kenyérszállítókat, és persze a mentőket, rendőröket.