A kép alakításához számos eszköz áll rendelkezésünkre. A bemozdulásos életlenség — amely a fényképezőgépnek és/vagy a
 témának a felvétel pillanatában történő elmozdulásával jön létre — régi-új eszköze a fotográfusnak. Alkalmazható tudatosan,
 
de létrejöttében a véletlennek is döntő szerepe lehet. A végeredmény dönti el, hogy mikor számít hibának, vagy meghatározó
 képalakító eszköznek.
 
A képzőművészek már jóval korábban felfedezték és ábrázolták a mozgás, a bemozdulás élményét. Az expresszionista,
 impresszionista, dadaista, stb. festők művei különösen érdekesek ebből a szempontból. A futurista Giacomo Balla , Pórázon
 sétáltatott kutya dinamizmusa" akár fényképtanulmány alapján is készülhetett volna. AZ olasz futuristak - Umberto rsxeyexer(@) Alb
 Carlo Carra, Luigi Russolo - olyan, a mozgásélményre épülő új Abrazolasi modot teremtettek, amely a valóság különböző
 szintjeinek egymásra építésével, elsősorban a mozgásnak és szimultaneitásnak köszönhetően ,az utca, az élet, a nagyvárosokra
 jellemző törtetés, szorongás, a zaj okozta nyomasztó érzések ábrázolásának is formát ad". Tiszta fotografia.
 
Mas képélmények is hozzasegitettek a Vagta, a Tánc, a Cirkusz és a többi ,bemozdulásos" képeim elkészítéséhez.
 
Escher Károly (1 890-1966) a magyar riportfényképezes egyik legnagyobb alakja igazan tudott éles képeket készíteni.
 
Az 1947-ben készült , Csodálatos mandarin"-ja azonban elmozdult, életlen alakokat ábrázol. Mégis, ez a mágikus expresszivitás¬
 sal bemozdított pillanat nagyszerűen fejezi ki Bartók zenéjét, és az arra készült Harangozó-koreográfiát. Korszakalkotó képe
 nyomán a bemozdulásos táncfotók egész sora született meg a ,hazai pályán" is: Szöllősy Kálmán, Vadas Ernő, Németh József,
 Bartal Ferenc, Horling Róbert, Keleti Éva, Korniss Péter, Benkő Imre, Szalay Zoltán, Koncz Zsuzsa, Dusa Gábor, Révész Róbert és
 mások nevéhez kapcsolódva a , bemozdulásos táncfotó" szinte magyar specialitás lett. Én sem lóghattam ki a sorból.
 
A hatvanas-hetvenes években a világot bejárt kép volt Victor M. Chagas dos Santos-nak, , Fúria" című mesterműve, amely egy
 rvlgelerelere) gézmozdonyt ábrázolt. De hogyan?! Az idő múlását, a sebességet, a lendületet, a mindent elsöprő mágikus erőt
 többek között a bemozdulásos életlenség — élesség kontrasztjával érte el.
 
Budapesten, a Madách-téren volt az MTI kiállítóterme, ahol láthattam a hatvanas években a lengyel Mazowsze Együttes tanco¬
 sairól készült , bemozdított" fotókat. Már nem emlékszem készítőjük nevére — talán Edward Hartwig (1909-), vagy valamelyik
 tanítványa -, de a képek nagyon inspiraloan hatottak ram.