Stranica 61 [61]    
          Jogi szemüvegén át nézi a forrást, A jog¬
 történész ismeri a különböző népeknél az
 intézmények fejlődését, s az intézmények
 összehasonlításából megvan az az itélő¬
 képessége, a melynél fogva megmondhatja,
 hogy valamely forrás vagy forráshely jogi
 szempontból elfogadható-e vagy sem. Ezt
 a jogtörténeti kritikát kell tehát alkalmazni
 a vitás forráshelyek hitelességének meg¬
 állapításánál, sőt ezt kell folyton használni
 akkor ís, ha kétely nem merült fel.
 
De forrásaink szavát, akármily figyelem¬
 mel hallgassuk is, nem fűzhetjük a folyé¬
 kony beszéd egészébe. Ne is keressünk
 kifejlő
 közt; mert minél tökéletesebb volna a kép,
 
t rendszert az anyag törmelékei
 annál kevésbbé felelne meg az igazságnak.
 S nem csupán a fenmaradt adatok töredékei
 miatt lesz a tárgyalás szakgatott, hanem
 azért ís, mert az élet, a fejlődés kezdetén
 maga is ilyen. A társadalmi együttélés és
 az állami összeműködés a fejlődés alsó fo¬
 kain még csak elemeiben mutogatja a ható
 erőket, inkább sejteti a szunnyadó képes¬
 ségeket, s csak a létfentartás küzdelmében
 kifejtett egy-egy hatalmas erőfeszítés pat¬
 tant ki egy-egy uj vonást erősebben.
 
És még így is, a források hézagossága,
 a pozítív adatok csekélysége rákényszerít
 a fantázia mű
 azonban még sem a
 
ödésére, A tudós képzelete
 Tudásának
 nagyságától és erejétől függ, s azzal szo¬
 költőé.
 ros viszonyban áll, Ha az éslénytannal
 foglalkozó. tudós nehány csontmaradékbol
 meg tudja rajzolni egy sok ezer év előtt
 élt állatfaj típusát, ez nem az a fantázia,
 a melylyel az epikus költ
 megi
 dák alapján egy nép történetét A tudós
 következtetései mindíg szigorúan megma¬
 a a mon¬
 radnak a tudomány által megjelölt hatá¬
 rokon belül; a költőnél nincs korlát, a mely
 gátot vetne a képzelet szabad szárnyalá¬
 sának, A mi képzeletünket is vezetni fogja
 a szellemi tudományok terén, a nyelvészet¬
 nél, a mitologiánál már kipróbált össze¬
 hasonlító módszer, s ennek segélyével ipar¬
 kodunk majd kiegészíteni az adatok héza¬
 gait. Söt az összehasonlító jogtudomány
 tanuságához folyamodunk ott is, a hol az
 adatok hitelességét akarjuk emelni vagy
 kétségbe vonni.
 46
 Most pedig szólaltassuk meg forrdsain¬
 ae =
 fi k
 kat hi f rrendjében,
 érjük be egyelőre a források puszta szavá¬
 val, Legyen mindenki előtt világos, mit és
 mennyit mondanak, Jőjjön az egyeztetés
 azután, a kritika később, s legvégül a ki¬
 született Konstantin
 császár művének (de administrando
 ES imperio) előadását két részre oszt¬
 hatjuk. Az első a magyarok régibb för¬
 ténetére vonatkozik, midőn a turkok népé¬
 nek leginkább ez alatt a név alatt
 ismerik a bizánczi írók a magyarokat —
 genealogiájár adja. A második azt az álla¬
 potot fiinteti fel, a melyben a magyarok
 a császár életében, illetőleg műve írásakor
 (950 körül Kr. u.) voltak. A mult és jelen
 szembeállítását, a mint az az előadás stilu¬
 sában is végesvégig nyomon követhető, a
 jogfejlődés meghatározása végett nekünk ís
 szem előtt kell tartanunk; csak így tudjuk
 belőle a honfoglaláskori szervezetre vonat¬
 kozó adatokat megállapítani.
 
gyarok a régibb
 I állottak. Az összes törzsek
 
Szerinte a m
 ben hét törzsi
 élén nincs még közös fejedelem (archon),
 hanem mindenik törzsnek vajddja van.
 Ezek közt első: Lebédias (Lebéd), a ki
 méltóságára nézve ugyan csak épen oly
 vajda, mint a többi utánavaló, mégis midőn
 a törzsek a róla nevezett Lebédiából Etel¬
 közbe kénytelenek vonulni, a mint a csd¬
 szári író ki
 ezi, vajdájukkal és fővezé¬
 rükkel, Lebédiassal mennek oda.
 szervezeten akkor áll be a változás, midőn
 Ezen a
 a kozár kagán azt tanácsolja Lebédiasnak,
 hogy mint a turkok közt első, legyen ezen¬
 túl fejedelme (archon) népének. Lebédias
 elutasítja az ajánlatot, mivel ilyen uralomra
 nem tartja magát képesnek, s az utána való
 vajdát Szalmutzeszt (Almost) vagy az ő
 fiát Árpádot nevezi meg, mint a ki jobb
 lesz ő nála fejedelemnek.
 
Ezután a magyarok a kagán embereivel
 tanácsot ülnek, s úgy itélik, hogy jobb lesz
 Árpádot tenni meg fejedelmöknek, mint
 
atyját, mert méltóbb arra, bölcs tanácsú