Stranica 414 [414]    
          Mo,
 a
 Szent István király.
 (A Bécsi Képes Krónikából.)
 czímerrel; a szövet a pajzs mezejének szií¬
 neit követi és ráalkalmazzák a pajzsbeli
 czímert oly formában, a hogy az a pajzson
 látható. Imre és II. Endre királyaink czi¬
 meres lobogója is olyan volt, a minő a /
 Manesse-kodex magyar zászlaja; s ha a
 hely megengedte, rajta voltak minden má¬
 sodik csikon az apró oroszlánok is, és pedig "
 ték, akkor vörös volt a szindk, ha azonban |
 a vörös csikokon voltak a lépkedő orosz¬
 
lánok, akkor színök sárga vagyis arany /
 lehetett. A heraldika szabályai, a czímer- "
 tani szinek törvénye és a XIII. századi gya- /
 korlat szerint ilyennek kell elképzelnünk e!
 két királyunk lobogóját A királyi zászló
 
szövete IV. Béla idejétől kezdve vörös volt, és /
 rajta fehér kettős kereszt volt a czimerkép. "
 Czímertani szempontból is nagybecsű hazai /
 emlékünk a Márk-féle bécsi Képes
 melyet írója 1358-ban kezdett meg. Vezérek,
 
Krónika,
 királyok képeivel, csatajelenetekkel gazda¬
 gon diszitett kézirat ez, mely a XIV. századi
 könyvfestészetnek egyik legértékesebb ter¬
 meke, Igaz, hogy az arezképekben, a hadi »
 sőt nagyrészt a |
 rahaviselefek formájában sem kereshetünk"
 korhűséget; ilyesmi a XIV. századi könyv- ,
 festészet előtt még jobbára ismeretlen foga-"
 lom; legfőlebb saját korának viseletét és fel¬
 fogását, a mit maga körül lát, viszi át több :
 száz évvel korábbi alakokra és eseményekre. "
 De mert a kézirat korát nem nagy idő vá- /
 lasztja el az Árpádokétól, egyben-másban az
 képeinél fogva is igen tanulságos, így kül
 nösen a czímerek szempontjából.
 Im
 A kézirat festője a magyar czimer Arpad¬
 két
 kettős keresztet, melyek az ő korában még
 | kori alkotó részét, a csikokat és a
 nem egyesültek egy pajzson, a legrégibb
 időktől kezdve fegymás
 5 Attila hún király pajzsán és arany zász¬
 )
 " laján ott látjuk az ősi jelvényt, a fekete
 cd
 ¢
 mellett alkalmazza.
 , turulmadarat, mely Árpád pajzsán is meg¬
 ) van; de már Attila egyik harczának képénél
 (ott a vörös-fehér csíkos pajzs. Szent István
 ) mellén, zászlaján és pajzsán ezüst vagyis
 fehér kettős kereszt a czímer, mely mindig
 ) vörös alapon foglal helyet; köntöse pedig /
 " a magyar czimernek megfelelőleg ép úgy
 piros-fehér csíkos, mint a kézirat készülte¬
 kor uralkodó magyar királynak: Nagy
 Lajosnak ruhája. Aba Sámuel harczaiban
 a hadi lobogó piros-fehér csikos; Salamon /
 királynál mind a keétféle czimerpajzs egy- ~
 mas mellett szerepel. Szent László mellét
 és JI. Endre zászlaját, mikor a Szentföldre
 indul, a vallásos motívum, a kettős kereszt
 díszíti; Kún László sátrát, a mely előtt a
 megölt király fekszik, három czímeres pajzs
 borítja; ezek között csak egynek czímere a
 a történelmi hűség figyelembe nem vételé¬
 " vel, a király egyénisége szerint változtatja
 A két czímerképet; a vallásosságukról ismert
 ag
 kirdlyok czimere jobbára a kettős kereszt,
 mig a nemzeti törekvéseket képviselő ifjabb
 kirdly, ha szemben áll a törvényessel, leg¬
 többször a csíkos czímert viseli
 » és zászlaján. Látjuk e
 Kun László megöletése.
 (A Bécsi Képes Krónika szerint.
 P kezdőbetüben.)