A szkitha viselet.
 (I. szines tábla,
 A. 1—6, ábra. —
 I. fekete tábla,
 1-4) 1355
 17—109. ábra.)
  
a A SZKITHA-SZARMATA VISELET.
  
altáji viselet, melyet ismerünk — egészben véve föltünteti a TÉN rales Oz eitoub
 különböző néptdrzsek ősi viseletét is Kelet-Európától kezdve Kozép-Azsian át egész
 visszafelé nyomozhatjuk a magyar viseletet, legere¬
 ven ismeretes viseletben kell keresnünk. Ilyen
 szempontból tekintve a szkitha viseletet, épen nem csodálkozhatunk BO, ha pl. az
 Altáji hegység délkeleti részén tanyázó turkoknál még a IK, ie VIII. században is
 ugyanazt a sajátságos, hátul lefelé kanyarodó s a nyakszirtet is elfödő SÉVEZEt találjuk
 (4. 6—7.), minőt a feketetengermelléki szkithak csaknem ezer esztendővel előbb viseltek,
 sőt némely kirgiz és mongol törzsnél ma is használatban van.)
 
A szkitha viseletrél aránylag elég emlék maradt fenn az utókorra. INTÉ go ög
 irók egy-egy megjegyzését, a mit a szkithák szokásairól, külső megjelenéséről és visele¬
 téről tesznek, megelevenítve szemlélhetjük azokon a domborműves arany és ezüst kor¬
 sókon, ékszereken és festett görög vázákon, melyeket a jelen század harminczas éveitől
 kezdve a déloroszországi szkitha fejedelmi sirhalmokban találtak. Ilyenek különösen a
 csertomlicki vagy nikopoliszi ezüst korsó domborművei,. a Kercs közelében levő Kuloba
 nevü kurgan elektron edényének, arany torguesének és különböző ékszereinek jelenetei ;
 
 
Belső-Ázsiáig s igy a meddig csak
 detibb és legrégibb alakját a szkitha né
  
ezekhez csatlakozik a berlini muzeum egy-pár vázájának szkithákat ábrázoló festménye
 s aztán I. Darius perzsa nagykirály behisztuni sziklaföliratának az az alakja, kiről a
 fölirat egész egyszerüen csak annyit mond, hogy «ez a szaka» (szkitha),@)
 
A szkithák, mint Hippokrates irja, télen-nyáron egyformán ruházkodtak, a későbbi
 emlékeken azonban határozottan meg lehet különböztetni egy melegebb prémes bőr- s
 egy szellősebb, bő vászonruházatot. Ugyancsak Hippokrates mondja, hogy a férfi- és
 női öltözet különbözött egymástól, a női öltözetre azonban nincsenek olyan emlékek,
 mint a férfi ruházata, ha csak a görög vázák amazonjait nem tekintjük ilyeneknek; né¬
 met irók felfogása szerint a férfi- és női viselet közt nem sok különbség lehetett s ezt
 a felfogást igazolni látszik úgy a közép- és belső-ázsiai kezdetleges állapotban élő turá¬
 noknak mai viselete, mint a szkitháktól csak dialektusilag különböző szarmaták szokása,
 kiknél, Herodotus szerint, férfiak és nők egyformán ruházkodtak ; az amazon-viseletben
 is, a mely különben nagyon magán viseli a kis-ázsiai befolyást, módosulva ugyan, de
 felismerhetők a szkitha férfiviselet alkatrészei.)
 
 
A ruhát bőrből vagy vászonból készítették. Justinus vagy helyesebben Trogus
 Pompejus szerint, kinek művét Justinus kivonatolta, a szkithak nem ismerték a gyap¬
 jut, hanem vadállat- s különösen pedig menyétbőrrel ruházkodtak. A mi ezen sokgzar
 kifogásolt állítást illeti, valószinüleg igaz, csak hézagos, a mennyiben a vászonról nem
 tesz említést. Bizonyos, hogy annál nagyobb kelete volt a szkithák között az állatbőrből
 készült ruházatnak, minél távolabb laktak észak felé a Fekete- és Azoy
 mar Dél-Oroszorszagban, hol, Herodotus szerint, a |
 vadon nőtt, a vaszonruha is el volt terjedve ;
  
i-tengert6l; de
 enhez nagyon hasonló kender
 Herodotus, mint valami uj és föltünő