is kiterjedt, sőt a honfoglalók előkelő nemzetségeit egyenesen altaji turk eredetiieknek
 kell fölvennünk, nem lehetetlen, hogy őseinknél ez a harmadik süvegforma sem volt
 ismeretlen, melynek lehajló nyakszirttakarója nemcsak meleget tartott téli időben, hanem
 egyuttal a harczosnak vértezetül is szolgált.69
 
A felső ruhára vonatkozólag nyelvünk oly gazdag az ősi elnevezésekben, hogy
 mulhatlanul arra a következtetésre kell jutnunk, hogy e nevek s a velük megjelölt ruha¬
 nemüek nem mind származnak a szorosabb értelemben vett honfoglaláskori magyar¬
 ságtól, hanem egy részök a kabaroknak, másik a már régebb idő óta itt tanyázó ava¬
 roknak, harmadik részök pedig a xI—xull. század folyamán beköltözött bessenyőknek,
 jászoknak és kunoknak tulajdonítandó. De mai ismereteink alapján nem vagyunk képesek
 egyiket a másiktól eléggé megkülönböztetni, a minek megállapítása egyébként csak annyi¬
 ban birna fontossággal, hogy a vezérek idejebeli viseletben származás szerint is megjelöl¬
 hetnénk, melyik a tulajdonképeni magyar, melyik a kabar s melyik az avar, de a mi
 ezen időpontot illeti, a három rokon elem úgy is összekeveredett a honfoglalás alatt és
 után s lényegesebb követelménynek csak annyi marad, hogy a mennyire módunkban
 van, az Ősi viseletre vonatkozó akár nyelvbeli, akár más egyéb emlékekből külön válaszszuk
 azt, a mi a későbbi bessenyő-jász-kun viselet járulékának tekinthető.
 
A bessenyő- és kunviselet közti különbségre Konstantinnál találunk egy fontos adatot.
 Azt mondja ugyanis, hogy midőn az úzok azaz a lengyel és orosz irók palóczai s a
 magyar krónikák kunjai a bessenyőket kiszorították a Jajk és Volga közti régebbi lak¬
 helyükről, a bessenyők egy része visszamaradt s együtt lakott az úzokkal; de meg lehet
 őket ismerni ruhájukról, mely csak térdig ér és ujjatlan. Az uzok ruhája tehát ujjas és
 hosszu, bokáig érő volt vagyis ugyanolyan, a mi a későbbi kun viseletnek is egyik
 megkülönböztető tulajdonságát képezte.
 
A térdig érő rövid felöltő azonban nemcsak a bessenyő, hanem a magyar viseletet
 is megkülönböztette az úzok vagyis a későbbi kunok viseletétől. Nemcsak a mi — igaz,
 hogy a xiv. századnál előbb nem terjedő képes emlékeinken találjuk a hosszu felöltős
 kun viseletet szembeállítva a magyarral, hanem az ősmagyar viselettel akármi módon
 kapcsolatba hozható, arra felvilágosításul szolgáló emlékeken is mindenütt a rövidebb
 felöltő tünik elő, mely legfölebb a térdig ért. Ez jellemezte azokat a viseleteket (szkitha¬
 szarmata, parthus, déloroszországi turán), melyekből a honfoglalás előtti magyar viselet
 alakult ; ilyen felöltőt viselnek a már említett x. századbeli byzanczi kézirat barbár lovasai
 (17. tabla, 6—7.); ezt találjuk azon a szintén x. századból eredő byzanczi császárképen
 (17. t. 3.), melyen a csizma világosan mutatja a kelet-európai turánság befolyását, vala¬
 mint a Xx—XIII. századbeli kaukázusi emlékeken (17., t. 2., 4., 5., 8.), melyekhez sorolható
 a nagyenyedi kollegium birtokában levő Szent Demeter-féle kép is földre tepert bar¬
 bárjával (17. t. 1.); a velenczei Szent Márk-templom úgynevezett scythái és indusai
 (20. 7—9.), kiknek viselete, mint Boncz Ödön is megjegyezte, nyilván az Arpadkori